2010

Onze eerste reis "met de motorhome" naar Griekenland kan van start gaan. Vrijdag 7 mei 16:15 uur vertrekken we vanuit Berchem. Voor onze overnachting in Frankrijk kiezen we voor een staanplaats in Thann aan de oever van de rivier, met op wandelafstand een bakker. Gratis staan maar helaas geen nutsvoorzieningen. Aankomst 22:30 uur.

Zaterdag 8 mei

Vertrek 9:20 uur. We verliezen een tweetal uren voor de Gothardtunnel en rijden tot Belaria Igea Marina, niet zover van Rimini en ondervinden dat de GPS coördinaten niet altijd kloppen. Het is 16:30 uur en kiezen voor de motorhome service “Delle Robinie”, 106 tal plaatsen, mooi en netjes ingedeeld, met de nodige nutsvoorzieningen en op wandelafstand van het stadje met verschillende restaurantjes. Prijs van de staanplaats € 11,00 €; 2,50 voor de elektriciteit en € 1,00 voor de warme douches. 100 meter van het strand.

Zondag 9 mei

Vertrekken na ons eerste zonnig ontbijt om 11:00 uur naar Ancona. Rond 14:00 uur bieden we ons aan om de ticketen op te halen . Een probleem, de tickets die vanuit Igoumenitsa verstuurd werden naar Ancona zijn niet aangekomen. We moeten wachten, zijn waarschijnlijk met de boot meegekomen of toch niet…… . Het wordt 15:00 uur, nog niets, 15:30 uur, het blijkt dat ze niet met de boot meegekomen zijn; het wordt spannend en er wordt gebeld met Griekenland en wachten op een retourtelefoon. 16:00 uur nog een telefoon naar Griekenland en opeens zijn ze er, fout gelegd in een lade? Opgelucht kunnen we inschepen en de boot vertrekt om 17:15 uur. Na een goed avondmaal kruipen we in bed. ’s Morgens een lekker ontbijt en om 9:20 uur meert de boot aan in Igoumenitsa.

Maandag 10 mei

Na het ontschepen rijden we tot ons verste punt, even tot voor de stad Xanthi. We overnachten in Porto Lagos. In de kampeergids “Camperparken in Europa” staat de staanplaats op de pier aangeduid maar we kiezen voor de overkant te midden van de dennenbomen, naast het vogelnatuurreservaat. Blijkt dat hier in het groen een befaamd kreeftenrestaurant is geweest, maar nu helemaal verkommerd. Het lijk hier wel een beetje verloren glorie. We eten in één van de kleine visrestaurantjes nl “O filias” waar we zeer vriendelijk ontvangen worden. Er is eventuele watervoorziening bij het restaurant. Wel zééééér veel muggen aangezien de moerassige broedplaatsen.

Dinsdag 11 mei

Rond 10:00 uur rijden we naar Xanthi om inkopen te doen en een bezoek aan de oude stad. Wat hier opvalt is dat deze stad voor 90% uit een Turkse bevolking bestaat. Nadien rijden we tot op een 12 km van Ouranoupoli, We zetten de mobilhome neer op de camping “Dimotiko camping Iriso” in het dorpje Ierissos. We betalen hier € 15,50 per dag met elektriciteit inbegrepen. Zeer goed onderhouden camping, met WC en douches (gratis) en op 50 meters van het strand. We krijgen hier gezelschap van lokale bewoners, 2 honden zoeken een beetje genegenheid op wat ze van ons dan ook krijgen. We gaan op verkenning in het dorp met de fiets en drinken iets fris op een terrasje. Daarna zorgen we zelf voor ons avondmaal en maken kokinisto.

Woensdag 12 mei

Na het ontbijt trekken we met onze stoelen en visgerief naar de pier en gaan een voormiddag vissen. De visvangst is te miniem voor de pan. In de namiddag genieten we van de zon en in de vooravond maken we nog een fietstocht van een 10 tal km om daarna onze BBQ boven te halen voor het avondmaal. We genieten van de avondzon tezamen met ons gezelschap.

Donderdag 13 mei

Het weer is wisselvallig, er vallen enkele druppels. We vertrekken naar Ouranopouli. Het weer klaart volledig uit en voorzien een boottocht langsheen de kloosters van het Athosgebergte. Spijtig, maar omdat de weersomstandigheden niet optimaal zijn is er in de namiddag geen boottocht voorzien. Dus rijden we door naar Porto Koufos waar we ons op het einde van de pier parkeren voor de nacht. We halen onze vislijnen weer boven maar zien ons genoodzaakt het restaurant op te zoeken daar de visvangst wederom te klein is.

Vrijdag 14 mei

We genieten van de zon langsheen de pier en vertrekken ’s middags. Onze eerste stop is een kilometer verder,

Toroni, waar we een prachtig strand vinden en het wagen om te gaan zwemmen. Het water is zalig. We rijden verder tot Neo Marmaras, langs de kustlijn om rond 15:00 uur ons middagmaal te verorberen. De zee is weeral aanlokkend en ik besluit toch nog even te gaan zwemmen.

We rijden verder tot Nea Olynthos. Hier hebben we een afspraak met onze Griekse vrienden. Het is 5 jaar geleden dat we elkaar nog gezien hadden, dus het weerzien is zeer leuk. We parkeren de mobilhome op hun binnenkoer voor de nacht maar ze staan erop dat we bij hun in huis overnachten, een uitnodiging die we naar Griekse gewoonte niet kunnen weigeren. We gaan samen iets eten en wisselen de nodige roddels uit.

Zaterdag 15 mei

We worden gewekt door de kletterende regen maar besluiten om toch samen buiten te ontbijten onder het afdak. Nu doorrijden? Neen we wachten tot het een beetje opklaart. Het wordt middag en ze nodigen ons uit om het middagmaal samen te gebruiken om daarna te vertrekken, geladen met de nodige voorraad olijfolie en olijven. De zon breekt door en nemen afscheid. De reisroute is voorzien richting Patras maar we besluiten eerst nog een omweg te maken via Pilion.

De overnachting gebeurd op de camping “Sikia”. Een zeer mooie camping die aangeven is in het boek “Facile en route” en aanbevolen door “ACSI” campinggids. Prijs voor een nacht € 18,60 met elektriciteit. We eten hier in het restaurantje op 5m van de zee waar we uitwaaien op het terras. Er steekt een stevige bries op wat het wel spectaculair maakt.

Zondag 16 mei

We slapen uit met gevolg dat we brunchen ipv ontbijten.

‘s Middag doen we een wandeling naar “Kala Nera” het dorpje hiernaast. Mooie wandeling langsheen de kustlijn met nog steeds een stevige zeebries. Kopen wat kaartjes en gaan gezellig iets drinken: 2 frappés € 5,00. In de namiddag genieten we van de zon (en schaduw). ‘s Avonds koken we kritaraki met courgettes, ui, look, tomatensaus en een pakje rookworsten (daar de beenhouwer gesloten was). We eten wel binnen daar er te veel wind staat.

Maandag 17 mei

We rijden de bergen in, naar Pinakates, waar Edward en Wis hun hotel “de zwaluw” hebben, maar na navraag blijkt er niemand thuis te zijn. Na een kleine verkenning van het dorp rijden we verder naar Mesolongi. Toch een hele rit door de bergen. Rond 18:00 uur komen we aan en rijden tot het uiterste punt “Tourlida”. Een mooie baan doorheen de zee, te midden van een natuurreservaat. We hebben geluk, er is een kudde flamingo’s aanwezig.

Dinsdag 18 mei

Na het ontbijt fietsen wij naar Mesolongi om terug te keren dooreen het natuurreservaat waar het zeer mooi fietsen is.

We vertrekken daarna naar Vonitsa om daar een middagmaal te gebruiken (saganaki,sardeles en witte wijn € 15,00). We overnachten langsheen de zee. Kunnen niet buiten zitten, er staat een koude zeewind wat het niet aangenaam maakt.

Woensdag 19 mei

De wind is gaan liggen, de zee “eine ladi”. Na het ontbijt rijden we door naar Lefkada en zetten ons neer op de camping “Santa Mavra” gelegen in een kleine baai. We staan op de eertse rij, zo een 20 meters van de zee. We genieten van de zon en het water, drinken een ouzo in de lokale taverne, ouzo sketo. Er wordt ons een tweede ouze aangeboden met een hapje, omdat we onze ouzo drinken zoals de Grieken. We betalen € 3,00. s’Avonds komt er terug veel wind op en koken binnen.

Donderdag 20 mei

Het is helemaal bewolkt en besluiten door te rijden. We betalen € 18,00 voor de overnachting met elektriciteitaansluiting. Maken de tour van het eiland en parkeren achteraf even buiten de haven van Lefkada stad en besluiten de stad te gaan verkennen. Nog maar juist de winkelstraat in krijgen we een “drache nationale” ,een onweer eerste klas. We schuilen even en besluiten een souvlakerie binnen te gaan, het is immers middag. Het is een klein restaurantje, waar enkel Grieken binnenstappen, wat ons niet deert. We nemen ieders 2 slouvakis met een ouzo en een bordje tsaziki met brood en enkele frietjes. We betalen nog geen € 10,00. Na een uur begint de regen te minderen en gaan we stilaan terug, nog geen straat verder begint het terug te onweren en schuilen onder een klein portaal. Na een ½ uur schuilen vragen we in een winkeltje, waar er kussen gemaakt worden voor boten, toch een plastiekzakje voor het fototoestel te beschermen en gaan terug naar de mobilhome.

We rijden door naar Spiros en Lambrini in Polidoro. Wat waren zij blij ons terug te zien! We nemen een kamer voor de nacht. We drinken ouzo om ons te verwarmen,eten lekker krokant gebakken spek en kotopoulo met een maroulisalata, feta en pasta vergezelt met een ½ liter witte wijn. We moeten niets betalen, van het huis…

Vrijdag 21 mei

Nog steeds geen zon. We ontbijten binnen en vragen de rekening. Weer moeten wij niets betalen, van het huis… Die Grieken toch.... We nemen afscheid, en rijden naar Sivota, geen plaats om de camper te zetten, wandelen wat rond en drinken iets. Rijden verder naar Karavostari, langsheen het strand is het mooi staan. Er staan een 5 tal campers.’s Avonds nog even regen.

Zaterdag 22 mei

Prachtig weer om buiten te ontbijten. Genieten vandaag van het strand. Zelfs’s avonds kunnen we buiten eten en krijgen naast ons nog gezelschap van een Fransman.

Zondag 23 mei

Zonnig weer vandaag. Bij gebrek aan brood, geen winkels in de buurt, rijden we door naar Igoumenitsa, kopen daar bougatsa. Kopen tickets voor Corfou € 67,00 en om 11:30 uur vertrekken we met de boot. Na 2 uren varen komen we aan in Kerkirastad, het overtrekt.

We rijden naar Agios Gordis waar Rita en Roland gelogeerd zijn. Eten daar samen op hun terras een Griekse sla met een ouzo. Daarna op zoek naar een staanplaats in het dorpje. Aan zee geen plaats, te klein en veel te veel auto’s. Dan maar naar boven naar de gemeenteparking. Niet gezellig maar het is maar om te slapen. Gaan samen nog wandelen en iets drinken in een gezellige bar. Rond 19:00 uur gaan wij eten bij “Zorbas”, 4 ouzo, 2 maal Xifia en 2 maal garides, tzaziki, Griekse salade en ½ wijn + ½ liter wijn van het huis. We betalen € 82,00 wat veel te veel is. Rita en Roland gaan terug naar boven en wij naar onze slaapplaats.

Maandag 24 mei

Mooi weer. We ontbijten bij “Zorba” een "German" en een "Bikkers" ontbijt, 4 koffies voor € 20,00. We gaan Rita en Roland oppikken en rijden samen naar Serinades om daar een mooie wandeling te maken en sluiten af met een ouzo op een klein terrasje. Rita en Roland wandelen verder en wij rijden door naar Paliokastritsa.

Staan op een parking voor 1 nacht recht aan de inkom van een kleine baai 20 meters van de zee, kostprijs € 3,00. Doen een rondvaart van ongeveer 35 minuten naar de blauwe grotten. Zeer mooi en aangenaam. Daarna een wandeling naar het klooster boven. Nog even genieten van de zon en zonsondergang.

Dinsdag 25 mei

Zeer mooi weer. Na het ontbijt rijden we naar Sidari, zeer toeristische badplaats, een wandeling naar “Le canal d’amour” en door de winkelstraten, kopen enkele Griekse CD's.

Daarna rijden we door naar “camping Kardia Dassia". Verzorgde camping met mooi zwembad. Doen nog een wandeling en genieten nog even na aan de swimmingpool . We betalen € 20,00 voor de overnachting met electriciteit.

Woensdag 26 mei

Zeer mooi weer. We hebben afgesproken met Rita en Roland in Kerkira stad, aan de terminus van de groene bussen. Zoeken naar een parkeerplaats aan de haven om morgen te kunnen inschepen. We betalen € 3,00 voor de ganse dag en kunnen er zelfs overnachten. Doen een wandeling door de oude stad met talrijke gezellige winkelstraten. s’Middags gaan wij iets eten en genieten verder. Het is vlug half vijf en vergezellen Rita en Roland naar de bus en nemen afscheid. Wij wandelen nog verder en doen nog alle mogelijke kleine straatjes van het stadje en nemen nog enkele mooie foto’s. Gaan nog iets drinken en herzetten de MH aan het inschepingdok nummer 4 gereed voor morgenvroeg.

Donderdag 27 mei

Zeer mooi weer. We zijn op tijd wakker want we schepen in om 06:00 uur. De boot laat op zich wachten. Met een uur vertraging vetrekken wij richting Venetië. We genieten van een goed ontbijt aan boord. We besluiten ons op het dek te zetten in de zon. De laatste zonnestralen voor België? In de namiddag trekken wij ons terug in de MH voor de siësta, we waren immers vroeg wakker. Rond 18:00 uur aperitief, ouzo in het salon en om 19:30 gaan we eten. De dag zit er op en het Griekse avontuur is gedaan.

Vrijdag 28 mei

Weer een goed ontbijt en om 09:00 zijn wij in Venetië en vatten we onze terugreis aan. We overnachten in het stadje Rouffach en maken al plannen voor de volgende uitstap met de mobilhome.