2011

We hebben lang getwijfeld waar we naar toe zouden gaan. Aangezien er maar 2 weken voorzien zijn gaat onze keuze uit naar Frankrijk maar gezien het aanhoudende slechte weer begint het toch meer en meer te kriebelen om naar Griekenland te vertrekken. We beginnen te zoeken op internet voor goedkope vliegtuigtickets en mailen naar Nicole in Kos om te vragen of er plaats is. Helaas geen plaats. Dan toch maar met de boot? Eén week voor het vertrek roepen we onze hulplijn in en vragen aan onze Griekse vriend Zoïs of hij voor ons naar Griekenland wil bellen om boottickets te bestellen. Na heel veel bellen is het hem toch gelukt om een ticket te bemachtigen voor ons en onze camper.

Vrijdag 2 september

16:00u we vertrekken en doen de volgende stopplaatsen:

22:30u Saint Hippolyte, (Elzas) Frankrijk; mooi staan aan de voet van de wijngaarden. Verschillende plaatsen in het dorp beschikbaar.

Zaterdag 3 september en zondag 4 september

Italië - Bellaria. We zetten ons op de camping van vorig jaar en blijven hier tot maandag morgen.

Maandag 5 september

Even spannend om in te checken vermits alles telefonisch besteld is, maar geen probleem, we hebben nog nooit zo vlug onze tickets gehad. We krijgen zelfs de keuze om tot Igoumenitsa te varen of tot Patras. We nemen Patras, zoals voorzien en kiezen het sop om 13:30u. en genieten aan dek van het zonnetje en een heerlijk avondmaal.

Dinsdag 6 september

Na een goed ontbijt en nog wat nagenieten aan dek komen we rond 11:30u toe in Patras. Stopplaats voorzien in het oude Korinthos, een plaats bij burgers, aangelegd voor campers. Alle voorzieningen. Prijs € 10,00 per nacht. Zeer rustig staan en ’s morgens staat er zelf een bakje verse vijgen op onze kampeertafel.

Woensdag 7 september en donderdag 8 september

We rijden tot Nafplio, een stad met een mooie castro maar enorm veel leegstaande panden en overal graffiti, geparkeerd aan de haven waar je eventueel kan overnachten. ’s Middags rijden we verder, door de bergen naar Zacharo. We gebruiken onze coördinaten en komen uit aan het strand. Een oude camping geweest en nu uitgebaat voor campers. Alle voorzieningen behalve elektriciteit, 50 m van een mooi strand. Het is rustig staan en blijven hier tot vrijdagmorgen. We betalen € 10,00 per nacht. Bakker komt langs op de camping.

Vrijdag 9 september

Rijden tot in Katakolon. Een toeristische haven, cruiseschepen leggen hier aan. Vandaag wanen we ons in Spanje. Wel gezellig om even rond te lopen, vele winkeltjes en restaurantjes. We eten hier ’s middags: 2 maal Spetsofai, soda en een 1/2l Mythos en betalen € 23,00. Je kan hier eventueel overnachten op de kade.

Wij door rijden naar Camping “Paradise” in Palouki.

Het is hier mooi staan maar naar onze normen prijzig. We betalen hier € 23,00 per nacht, elektriciteit inbegrepen. We verblijven hier 1 nacht.

Zaterdag 10 september en zondag 11 september

We rijden langs Kastro naar Kylini beach en passeren de verouderde thermische baden in Loutra Kylini. Hier kan je je inwrijven met zwavelslijk, laten opdrogen en afspoelen met welriekend zwavelwater. Aardig om te zien maar niet aan ons besteed.

Op Kylini beach staan we vrij op 50 m van het strand. Plaats genoeg en er zijn stranddouches en stromend water aanwezig. Een Katina biedt overdag kleine hapjes aan, ’s avonds gesloten. We eten 2 souvlaki’s, gavros, 2 maal patates, tzaziki en een halve liter retsina voor € 18,00. Voor brood en andere kan je langs het strand naar de nabije camping wandelen waar een supermarkt voorzien is.

We verblijven hier 2 nachten.

Maandag 12 september en dinsdag 13 september

We rijden door naar Kalogria. Een mooi natuurgebied met talrijke moerassen. Er zijn hier 3 plaatsen waar je vrij kan staan (een 500m van elkaar). Wij kiezen voor “midden”, 50 m van het strand.

Geen voorzieningen en 3 nadelen ondervonden: geen stromend water meer op dit moment van het seizoen, douches waren afgesloten, veel wilde maar brave honden aanwezig met het nodige geblaf ’s nachts en zeer veel muggen en steekvliegen. Er kom een Griek met de wagen wat brood en groenten te koop aanbieden, wel prijzig maar megenomen aangezien er in de nabijheid geen winkels zijn.

Toch verblijven we hier 2 nachten.

Woensdag 14 september en donderdag 15 september

We houden eerst halt bij de zus van Zoïs in Kalogria, dat hadden we beloofd en brengen toutoumakia mee voor onze vriend. Een gezellige babbel met een lekkere Griekse koffie, vergezeld van een glaasje water en gliko apo to spiti. We nemen afscheid en rijden nog een beetje terug richting Patras en kiezen voor de camping “Kato Alissos”.

Zeer mooi staan tussen de bomen, alle voorzieningen aanwezig en betalen hier € 18,00 per nacht.

s' Avonds genieten we in het restaurantje, juist tegenover de camping onder een 1000 jarige oude olijfboom, met zicht op Patras. We betalen hier voor 2 maal paidaikia me patates kai limoni, ½ liter retsina en 2 maal yaourti me meli € 28,00.

Donderdag genieten we nog van de laatste zonnestralen om morgen door te rijden naar Patras .

Vrijdag 16 september

Vertrek na het ontbijt richting Patras. Rijden nog eerste langs een Lidl om onze nodige Retsina in te kopen en nog andere Griekse specialiteiten. We schepen in om op zaterdag terug in Ancona aan te komen.

Wij blijven overnachten in Bellaria waar er nog juist een plaatsje vrij is. Zondag rijden wij tot Saint Hippolyte, wij staan nu op het pleintje in het centrum, zeer rustg om de dag daarna naar Kontich te rijden.

Het was een korte maar zeer aangename en relaxerende vakantie, van zee tot zee..., en kijken al uit naar ons volgende uitstap