2014

Reis over zeventien grensovergangen

Er worden weer reisplannen gesmeed.

Begin januari beslissen wij om terug naar Griekenland op vakantie te gaan.

Mei was geen optie, onze eerste kleinkind wordt in deze maand geboren, op 27 mei was ze er: “Hanna”

Waarom weer niet in augustus/september?

Zoals gewoonlijk prijs van bootticket aanvragen in Griekenland….

Geen antwoord… Na een paar keer gemaild te hebben eindelijk antwoord.

Voor heenreis op 26 augustus geen probleem, maar voor de terugreis op 12 september was er al geen plaats meer.

Hulplijn in België aangesproken. Daar was er wel plaats op 11 september, maar met ferry waar wij zeker geen overtocht meer wensten mee te maken en dit tegen woekerprijzen,

no way.

Wat gaan we doen? Dan is er maar één oplossing: de terugtocht maken langs het vaste land. Dwz. van Griekenland naar Albanië, Montenegro, Kroatië, Italië, Frankrijk en België

Ok, kan maar één maal tegenslagen.

We brengen onze papieren in orde, reispassen aanvragen (alhoewel het niet nodig zou zijn), groene kaart van de autoverzekering aanvragen, want Albanië staat niet op je groenkaart.

Maar voor we de grote tocht aanvatten hebben we nog eerst een weekendje te goed in de Elzas in hotel ” Chez Julien”, samen met Dave, Barbara en onze kleine Hanna.

Zondag 24 augustus

11:15 uur is het zo ver. We verlaten het hotel en vatten onze tocht aan, richting Zwitserland, Italië en belanden voor onze eerste overnachting in Saronno, een 20 tal km voor Milaan. We vinden een standplaats voor campers (2 plaatsen), wel geen faciliteiten maar voor een nacht is dat niet noodzakelijk.

Maandag 25 augustus

Aankomst camping in Belaria om 14u, genieten van een strandwandeling en gaan in ons  stamrestaurant eten, pizza en pasta zeevruchten, 1/2l witte wijn, 2x koffie en gratis limochelo € 30.00. Prijs overnachting €19.50, elektriciteit inbegrepen.

Dinsdag 26 augustus

We verlaten de camping om 13:00 uur en rijden naar Ancona. Om 16:00 uur moeten we op kaai 13 zijn om in te schepen. Vertrek om 18.45 uur. We krijgen een cabine toegewezen en zelfs korting van 30% op de maaltijden. Ja, dit jaar geen camping aan boord. We genieten in het restaurant van onze maaltijd en een tamelijke goede nachtrust.

Woensdag 27 augustus

Aankomst om 10:50u in Igoumenitsa, stralend weer.

Eerste stop bij de bakker, daarna in de Lidl. We houden halt in Preveza, op een parking, pal aan de zee, waar nog enkele campers staan. Tegen de avond staan we nog met twee, een gezellige fransman met zijn vriendin. Enfin, mooie zee, met douche op het strand. Gaan ‘s avonds in een restaurantje, op wandelafstand, iets eten. Zeer gezellig, we kiezen het restaurantje “To Lyxnari”, in een smal straatje. We bestellen 2x ouzo, 1 fles water, bordje chorta, 1/2 retsina van het vat, lamskoteletjes en een varkenskotelet, gratis watermeloen.

Dit voor de prijs van € 30.60.

Donderdag 28 augustus

Rond 8:00 uur ’s morgens, gaan we zwemmen, het is te zeggen, hangen in het water, zoals de Grieken, want alleen zijn we niet, het halve dorp is aanwezig. Na een ontbijt rijden we verder.

We rijden naar Vonitsa, een mooie staanplaats aan de zee, weliswaar tussen de koeien daar aangekomen, werden we al direct verwittigt, politie is juist gepasseerd en ze moeten allemaal daar weg. Spijtig. We belanden in Menidi. We vinden een plaats onder de bomen en gaan ’s middag in een plaatselijk restaurantje iets eten, lekkere sardelles met tzaziki. We gaan verder genieten aan de camper. In de late namiddag stopt er een wagen achter de camper; 3 jonge lui spreken ons aan; of we weten of de bus komt, hoe laat is het,of we sigaretten hebben. Dan komt er een vierde bij, een oudere man, maakt van zijn oren tegen de andere en ze rijden weg. Dit staat ons niet aan en we hebben gelijk, terwijl we afgeleid werden is de vierde aan de deur gaan voelen, gelukkig was deze op extra beveiliging. We blijven niet en vertrekken. We rijden naar Gliki, daar zullen we niet alleen staan. Inderdaad er staan een paar campers, niet de grote drukte van vorig jaar. We slapen toch niet zo gerust

Vrijdag 29 augustus

We genieten van het koele water van de rivier Acheron. Een vriendelijke Italiaan komt na ons staan en tegen de avond zijn nog maar met 2 campers. We krijgen van onze Italiaanse madam cactusvruchten aangeboden, zelf gaan plukken. We kenden het wel maar hadden het nog nooit gegeten. Niet slecht.

Zaterdag 30 augustus

We rijden om 10:30 uur door naar Parga en komen daar aan om 11:30 uur. We nemen terug camping Valtos, 2 jaar geleden zijn we daar ook geweest en is best OK. We gaan in Parga ’s middags iets eten op de dijk, gezellige drukte. We nemen in de namiddag de boot taxi terug naar de camping.

Zondag 31 augustus

We hebben gisteren 2 tickets gekocht voor €20.00 pp voor een boottocht naar Paxos en Antipaxos. Om 9:30 uur staan we paraat en kunnen inschepen. Na onder halfuur komen we aan in Antipaxos, waar we  de gelegenheid hebben om te gaan zwemmen. De ladder wordt uitgehangen. Het water is er azuurblauw en zo helder. Je kan de sprietjes zeewier tellen op de boden en het is er diep!. Na een half uur stijgen we de ladder weer op en varen verder.

We varen langs de blauwe grotten. Hier eveneens kunnen we een half uur zwemmen, het water is hier donker blauw, met hier een daar een azuurblauwe vlek, prachtig. We varen door naar Paxos en meren aan in de hoofdstad Gaios. Daar kunnen we twee en een half uur rond flaneren. We gaan iets eten en wandelen langs de winkeltjes. Het is tijd om terug in te schepen en richting Parga te varen. Het was een mooie dag.

Maandag 1 september

Vertrek in Parga om 9:30 uur. Om 11:30 uur in Igoumenitsa en doen inkopen in de Lidl. Onze tocht naar Albanië kan beginnen. Het plan is om langs de zee te rijden en zo Albanië binnen, maar onze GPS madam denkt er anders over. We zijn vertrokken, de bergen in. Aan de grens is het aanschuiven, een uur voor 10 wagens; 3 maal pascontrole en 1 maal papieren wagen en  verzekering. Om 16:00 uur zijn we in Himare. We hebben hier camping Himara gekozen. Zeer primitieve camping. Is in 2 delen gesplitst, links voor de tentjes, waar ook de bar gelegen is en rechts van de muur voor de campers. Het is een simpel grasveld (zonder gras weliswaar), maar met elektriciteit en een waterpunt. De sanitair is niet om over naar huis te schrijven, zoals ze het bij ons zeggen. De 3 douches zijn geïnstalleerd tussen 4 houten schutsels, tot op kniehoogte en 2 toiletten. Hier maken we toch liever geen gebruik van.

’s Avonds krijgen we een hevig onweer, waarbij bij de eerste bliksem de elektriciteit uitvalt, dus ijskast dan maar op gas zetten. Na een uur of vier is het onweer voorbij.

Dinsdag 2 september

’s Morgens worden we wakker met nat hoofdkunnen en matras. We hadden de raam toch maar laten openstaan, omdat het zo warm was, met als gevolg dat het had binnen geregend. Na ontbijt, afwas doen, maar nog steeds geen elektriciteit, met als gevolg geen water meer, want pomp was  uitgevallen. Maar dan ook geen toiletten kunnen doorspoelen en geen douches, voor ons geen probleem, maar de mensen met de tentjes ….. We betalen € 5.00 pp en € 5.00 voor de camper. Helemaal zijn prijs niet waard, maar we stonden van de weg. Om 9:20 uur vertrekken we.

We rijden bijna onmiddellijk de bergen in. Nu zijn wij gewoon om in Griekenland in de bergen te rijden, daar is het maar een peulschil met wat we hier te verwerken krijgen. Het is bewolkt en de lucht dreigt. Dat het maar overblijft tot we terug beneden zijn. Juist op tijd beneden, onze remmen beginnen te ruiken van het vele afremmen en het begint te druppelen.

Druppelen? Het wordt al gauw een flinke stortbui. Na +/- 290km gereden te hebben, waar we bijna 7 uren over gedaan hebben, komen we op onze tweede camping “Camping Albania”, gerund door een Nederlands koppel. Zeer mooi grasveld, nette sanitair en alle voorzienigheden en zwembad aanwezig. Het is niet enkel een camping maar ook een B&B. ’s Avonds eten we daar in het restaurant. De dag nadien rekenen we af en betalen € 12.00 voor de camping, met elektriciteit en € 27.00 voor het eten en drinken.

Woensdag 3 september

Vertrek 9:20 uur. Aankomst aan de grens van Montenegro 10:30 uur. Het valt ons op dat hier de bouwstijl veel frisser is dan in Albanië, kusten mooier en meer toerisme. In Lepetani nemen we de veerboot € 8.00, en komen op camping Ziokovic, in Bijela, om 14:00 uur aan.

Nog steeds bewolkt weer, met regen. Redelijke camping, vriendelijke ontvangst. ’s Avonds

nemen we onze paraplu en gaan beneden de camping iets eten, we betalen voor 2 pasta’s,

1/2 witte wijn en 2 expresso’s, € 22.10. Voor de camping betalen we € 20.00.

NB: de Euro is hier de officieel munteenheid.

Donderdag 4 september

Vertrek camping 9:30 uur. Na 45 minuten komen wij aan de grens Montenegro/Kroatië. We rijden tot op camping Kate, juist voor Dubrovnik. Een camping op 200 meters van de zee, juist, 200 meters trappen naar beneden, dus ook weer naar boven, 170 trappen naar beneden en 170 naar boven. Mooi wandelen. Beneden automaat om geld te pinnen, want hier betalen we met Kuna. Bakker op wandelafstand (2 broden voor 14 Kuna), langs de hoofdbaan. ’s Avonds gaan we eten in het restaurantje langsheen het park en betalen 219 Kuna voor 1 maal vis, een pasta, 1/2 witte wijn en 2 expresso’s Gezellig zitten.

Vrijdag 5 september

Het is mooi weer. We bezoeken vandaag Dubrovnik en nemen beneden een watertaxi, tickets te koop op de camping. Het is een klein half uurtje varen tot de stad. We hebben geluk, het is mooi weer, niet te warm. Zeer mooie oude stad, maar wel een massa toerisme, wel de moeite waard. We nemen eveneens de kabelbaan naar boven, vrij duur 100 Kuna pp, maar een prachtig zicht op de oude stad. Bezoeken eveneens de oudste apotheek, 30 Kuna We eten in de binnenstad en nemen om 15:00 uur het bootje terug. Bij aankomst krijgen we een flinke onweerbui over ons heen. Drijfnat, ondanks onze K way’s, komen we aan onze camper aan.

Zaterdag 6 september

We verlaten de camping Kate, we betalen 214 Kuna en het is 9:30 uur. Na onder half uur komen wij aan de grenspost Bosnië en nog geen 10 minuten terug grenspost Kroatië.

Onderweg kopen we nog 2 potjes honing, “forest” en “salvasmaak”, samen 100 Kuna.

Aankomst camping Strobec tegen Split. Zeer mooie camping met stadje op wandelafstand.

Zondag 7 september

een blauwe hemel

Vertrek camping Strobec, we betalen 189,30 Kuna, het is 10:00 uur. We rijden tot camping Marina in Krka. Aankomst 11:30 uur. We genieten van het zonnetje en eten in het restaurant van de camping. Een mixt grill, voor 2 personen, voor 120 Kuna, een slaatje, samen met onze drank betalen we in het totaal 176 Kuna.

Maandag 8 september

mooi weer

We kochten gisteren 2 tickets voor een daguitstap naar het natuurreservaat van Krka, door de camping georganiseerd, betalen € 44.00 pp (330 Kuna), middag een lunch inbegrepen (aperitief, lokale kaas, gerookte worst, gerookte ham, tomaten, olijven, brood, water en rode wijn) en vertrekken om 9:00uur. Het weer zit eveneens mee en het wordt een mooie dag. ’s Avonds eten we terug in het campingrestaurantje, 1 maal vis (dorade van 400 gr), lamssnede, slaatje en drank, voor 242 Kuna

Dinsdag 9 september

We vertrekken van camping Marina en betalen 180 Kuna, het is 9:15 uur. We rijden naar het eiland Pag. We hadden een camping opgezocht, langs de zee, spijtig genoeg hebben we ze niet gevonden en rijden naar camping Skovrdara. (onderweg nog boodschappen gedaan).

Een kleine camping, met vrij mooie plaatsen, maar geen elektriciteit en matige sanitair

(water wordt hier nog verwarmd met een één soort houtkachel). Beneden heb je een klein

kiezelstrandje, mooie zee.  Brood op bestelling. Geen mogelijkheid tot het uit eten gaan, dus boodschappen doen is aan te raden. We betalen voor 1 overnachting 93 Kuna.

Woensdag 10 september

Het is in de nacht beginnen te onweren en als we opstaan regent het nog. We besluiten om te vertrekken en nemen de veerboot in Zigljen en om over te steken naar het vasteland, Prizna, prijs 130 Kuna. Gezien het toch nog regent besluiten we wat langer te rijden en belanden in Medveja. Camping Medveja en het regent nog steeds, de slechtste dag tot hier toe.

Donderdag 11 september

Wij rijden vandaag richting Italië en stoppen aan het Garda meer, camping San Francesco.

We staan op 20 meters van het meer, prachtig zicht. De onweerachtige avond brengt mooie vergezichten met zich mee.

Een zeer mooie camping met alle faciliteiten. Hier komen wij zeker terug.

Wij betalen € 32.40 per nacht.

Vrijdag 12 september

Vertrek richting Frankrijk via Zwitserland , wij overnachten zoals gewoonlijk in Saint Hyppolite in Elzas en gaan eens lekker eten.

Zaterdag  13 september

De vakantie is gedaan. Het was een hele ervaring om via het vasteland terug richting België te gaan.

Het was een mooie reis, spijtig van het weer dit jaar. Alles kan nog veel mooier zijn wanneer de zon schijnt. Wie weet doen wij deze tocht nog is over….